"A V8-as motor olyan, mint Tina Turner"
2006.01.25. 20:37
Interjú Michael Schumacherrel
Kérdés: Michael, idén más volt az első találkozásod az új Ferrarival, mint a múltban. Hogyan kell ezt elképzelni?
Michael Schumacher: Abból a szempontból volt más, hogy már a bemutató előtt vezethettük. Én múlt hétfőn, Felipe pedig pénteken - és persze ma délelőtt ismét. Én személy szerint jobban szeretem ezt a helyzetet, amikor először a pályára visszük az autót és csak utána beszélünk róla. Az érzések és az eddig összegyűjtött információk elég pozitívak, még ha az időjárás nem is támogatott minket.
Kérdés: Azt mondják, hogy egy versenyző azonnal megérzi, hogy egy autó jó vagy sem. Te mit éreztél?
Schumacher: Alapvetően igaz, amit mondasz, de emlékszem 2000-re és 2001-re, amikor jó autónk volt, de ez eleinte nem volt ennyire egyértelmű. Ez azért van, mert gyakran megépítünk egy autót, amelyet a lehető leggyorsabban a pályára akarunk vinni, de gyakran olyankor még nem a legutolsó változatú aerodinamika van benne, mert vannak alkatrészek, amelyek még nincsenek kész. Idén is az a helyzet, hogy még nem teszteltem a teljes csomagot, mégis pozitívak a tapasztalatok. Összességében véve elégedett vagyok a télen elvégzett munkával. Teljesen jó irányba haladunk. Azok, akik tavaly talán nem voltak annyira elégedettek és néha inkább kikapcsolták a televíziót, remélhetőleg idén ismét a készülék előtt maradhatnak.
Kérdés: Kialakul az emberben valamilyen érzés az autója iránt vagy számodra ez egyszerűen csak egy sporteszköz?
Schumacher: Változó. Voltak olyan évek, amelyekben kialakult bennem ilyen érzés. Az elmúlt 15 évben, amióta a Forma-1-ben vagyok, mindkét módon alakult már ez a dolog, de általában pozitív érzéseim vannak. Természetesen ezt akkor is meg kell erősítnünk majd, amikor vetélytársakkal együtt autózunk egy pályán.
Kérdés: 2000 óta először nem a te autódon lesz az 1-es rajtszám. Ez milyen érzés?
Schumacher: Olyan, mint korábban. Annyira régen volt már, hogy nem az 1-es volt az autómon, hogy már nem is emlékszem rá. Ha nem az 1-es van az autó orrán, akkor számomra őszintén szólva teljesen mindegy, hogy melyik szám.
Kérdés: Már ismered az új autót. Milyen érzésekkel vágsz neki az új szezonnak?
Schumacher: Pozitív érzésekkel - és úgy gondolom, hogy harcban leszünk a világbajnoki címért. Hogy pontosan hogy állunk - kis előnyünk van-e a vetélytársainkhoz képest vagy pont ott vagyunk, mint ők, azt jelenleg még nem tudom megítélni.
Kérdés: Mit fogsz a szezon közepén mondani, ha az autó jó vagy ha rossz?
Schumacher: Nem mondom meg. Akkor elvenném az izgalmat tőletek, újságíróktól.
Kérdés: Most rövidebb volt a téli szüneted, mint egyébként. Mennyire várod már az első versenyt Bahreinben?
Schumacher: Az elmúlt szezon után természetesen már nagyon várom, hogy végre ismét a kormány mögé üljek. És csak az első versenyen tudunk választ adni minden kérdésre - remélhetőleg a versenypályán!
Kérdés: Bizonyára várod már a következő tesztet is, nem igaz?
Schumacher: Még nincs teljesen tiszta képünk. Az időjárási körülmények valószínűleg csak romlani fognak, ami azt jelenti, hogy valószínűleg átköltözünk inkább melegebb területekre.
Kérdés: A Red Bull Racingnek a spanyolországi teszteken túlmelegedési problémái voltak - nektek itt most gondolom nem lesz ilyen gondotok.
Schumacher: Úgy gondolom, hogy sem itt, sem más időjárási körülmények között nem lesz.
Kérdés: Mit szólsz az autó új nevéhez? Az F200x hagyományát megtörtétek. Ezzel új fejezetet akartok nyitni?
Schumacher: Úgy tűnik, hogy igen!
Kérdés: Új csapattársad van Felipe Massa személyében. Milyen benyomást tesz rád eddig?
Schumacher: Már sokszor mondtam, hogy jó kombináció lehetünk. Nagyon tehetséges, ezért szerződtette le a Ferrari. A csapat elégedett vele. Jól ismerem Felipét, jól kijövünk egymással. Tehát a jó együttműködés alapjai adottak.
Kérdés: Milyen a V8-as motor a V10-eshez képest?
Schumacher: A V8-as mindenképpen teljesen más vezetési stílust igényel. A vezetés érzése is más lett. Eddig azonban pozitív. A legjobban az egyenesekben érezhető a különbség, mert a lassú és a középgyors kanyarokban ki lehet egyensúlyozni az autót a fordulatszámmal. Korábban a kanyarokban gyakran csak ugyanannyi teljesítményt tudtunk kihasználni, mint most. Tehát a különbség főleg a gyors kanyarokban és az egyenesekben érezhető.
Kérdés: Néhány versenyző úgy véli, hogy a vezetés öröme talán még nagyobb is, mint a V10-es motorral, mert néhány kanyarban gyorsabban lehet menni. Ez igaz?
Schumacher: Most az egész autó valahogy mozgékonyabb. Valóban nagyobb örömöt okoz a vezetése, jobban hasonlít a gokartozáshoz.
Kérdés: Mit szólsz a motor hangjához?
Schumacher: Az is más. A motor hangja engem valahogy Tina Turnerre emlékeztet, ez is egy kicsit rekedtes! A visító hang már nem annyira jellemző, de ennyi év után ez még kellemes is.
Kérdés: Meg tudod mondani, hogy átlagosan mennyivel vagytok lassabbak, mint tavaly?
Schumacher: Nem, nem igazán. Ami a teljesítményt illeti - és ne feledjük, hogy volt néhány aerodinamikai változás is - két-három másodperccel lassabb köridőkre számíthatunk tavalyhoz képest úgy gondolom.
Kérdés: Mit várhatnak a szurkolók a V8-as motoroktól?
Schumacher: Elméletileg több előzést tehet lehetővé, mivel az egyenesekben lassabbak leszünk, tehát több idő alatt fogjuk őket megtenni. Nem tudom konkrét számokkal kifejezni a dolgot, de ha mondjuk korábban még fél másodpercet eltöltöttünk volna az egyenesben és ezzel a szükséges extra lendületre szert tettünk volna, akkor támadhattunk volna. Most ez lehetővé válik, mert hosszabb ideig leszünk az egyenesekben. Emiatt szerintem több lehet az előzés.
Kérdés: 2006-ban ismét lesz kerékcsere. Ez pozitívum?
Schumacher: Mindenképpen! Ez valahogy hozzátartozik az autóversenyzéshez, mert ha az ember elkövet egy hibát és egy fékezéssel lekoptatja a gumijait, akkor nem kell emiatt az egész versenyt megszenvednie, hanem bemehet a boxba, s talán a stratégiáját is ehhez igazíthatja. Ez a szabály tehát nagyobb rugalmasságot ad - nekünk, versenyzőknek mindenképpen előnyös!
Kérdés: Mennyire ismerkedtél már meg az új időmérő edzéssel?
Schumacher: Tudom mi lesz a menete, de nekünk, versenyzőknek viszonylag könnyű átállni az ilyesmire. Hogy minden néző számára könnyen érthető lesz-e, azt majd meglátjuk.
Kérdés: Fittebb vagy, mint egy évvel ezelőtt?
Schumacher: Nem, nem igazán.
Kérdés: Épp ellenkezőleg?
Schumacher: Nem, az sem. Egy évvel ezelőtt is ugyanolyan jól felkészült voltam, mint most.
Kérdés: 37 évesen te vagy a legidősebb versenyző a mezőnyben. Nem nőnek a fiatalok lassan a fejedre?
Schumacher: Nem. Egy dolog az, hogy mi áll az ember útlevelében és egy másik, hogy testileg és fejben hogy érzi magát. A fiatal srácok egy ideje már itt vannak és jól ismerem őket. Szoktunk együtt focizni és más dolgokat is csinálni és sosem volt olyan érzésem, hogy reménytelenül el vagyok veszve hozzájuk képest! Ellenkezőleg: még sok területen példát tudok mutatni abból, hogy mi lehetséges.
Kérdés: Láttad már a vetélytársak autóit?
Schumacher: Látni láttam, de értékelni most nem akarom őket.
Kérdés: Be fogsz ugrani a torinói olimpiára egy látogatásra?
Schumacher: Nem hiszem.
Kérdés: Utolsó kérdés: mit vársz idén a legjobban?
Schumcher: A végét - mert remélhetőleg akkor ott leszünk a FIA díjkiosztó gáláján.
(Formula)
|